Specialist in totaaloplossingen voor de voedingsindustrie - Brilliantgroup.nl

KLANTCASE

Kraft Heinz kiest voor Brilliant 

Kraft Heinz kiest voor Brilliant Group - Brilliantgroup.nl

In deze klantcase gaan John Rutten (Kraft Heinz) en Marc Rosendahl (Brilliant) in gesprek over de samenwerking.

Van papieren handoekjes naar ITEC-wasbakken en vervolgens een volledige hygiënesluis

Kraft Heinz staat bij vrijwel ieder Nederlands gezin op tafel. De ketchup, de sauzen, de sandwichspread en vele andere foodproducten zijn dan ook allemaal van de hoogste kwaliteit. Want dat is waar Kraft Heinz al meer dan 150 jaar voor staat. Dat zie je ook terug in de manier waarop het bedrijf omgaat met hygiëne en veiligheid op de werkvloer. Het beste is nog niet goed genoeg en alles moet tot in de puntjes geregeld zijn. Voor een nieuw totaalconcept kwam Kraft Heinz dus enkele jaren geleden als vanzelf uit bij Brilliant.

De Start

“Nou ja, helemaal vanzelf was het eigenlijk niet,” geeft John Rutten van Kraft Heinz direct toe. “Op een gegeven moment kwam ik erachter dat Brilliant leverancier was van ITEC- apparatuur. Ik heb ze toen benaderd om onze nieuwe sanitaire ruimtes, toiletten en wasgelegenheden te voorzien van die apparatuur. We wilden af van de papieren handdoekjes en waren gecharmeerd van de speciale ITEC-wasbakken waarbij je je handen kunt wassen en drogen tegelijk. Toen is er een standaard gezet bij ons bedrijf.”

Samenwerking met verschillende projecten

“We hebben het concept verder ingevuld met uiteindelijk volledige hygiënesluizen, borstelbanen voor schoeisel en heftrucks. Inmiddels lopen er diverse projecten waarbij we de hulp van Brilliant hebben ingeroepen. Neem de werkplekorganisatie in de vorm van schaduwborden, waarmee we samen volop in de weer zijn. Het ogenschijnlijk eenvoudig ophangrek voor handscheppen: volledig op maat uitgedacht voor de plek waar ze worden gebruikt. De scheppen slingeren niet rond maar hangen vrij – en nergens boven elkaar, wat extra hygiënisch is en beter voor de voedselveiligheid.”

Het draait allemaal om samenwerking

De werkwijze bij Kraft Heinz is eigenlijk wel standaard. John Rutten: “Als bedrijf dat aan de toekomst bouwt, moeten we een kwaliteit kunnen waarborgen volgens alle wetgevingen. Daarbij zitten we ook aan de engineering tafel en dan roepen we graag de expertise van Brilliant in. Die vinden het echt leuk om mee te denken en ze hebben verstand van zaken als het over hygiëne-eisen gaat. En ook heel fijn: ze houden ons op de hoogte van innovaties. We leggen meestal een uitdaging neer bij onze leveranciers, zo ook bij Brilliant. We vragen niet om producten, maar om een oplossing voor een probleem. Dat begreep Brilliant meteen heel goed en ze dachten gepassioneerd met ons mee.”

Totaalconcept op maat

Marc Rosendahl haakt daarop in: “We waren supertrots om een totaalconcept te mogen leveren van middelen tot materialen en machines voor hygiëne en veiligheid van mens én voedsel. Zelfs voor de persoonlijke hygiëne (zoals het handhygiënestation bij de toegang tot de productieruimtes) is Brilliant al leverancier van Kraft Heinz. 

 

De technische mannen Simon Holewijn (Brilliant) en Jeroen van de Kuilen (Kraft Heinz) hebben samen al diverse projecten succesvol afgerond. Denk aan de speciale doseerunits voor de CIP-installaties, de schrob-/zuigautomaten voor de productievloeren en niet te vergeten de schuimreinigingsstations (satellieten) voor de oppervlakte- reiniging van productiemachines. De huidige units voldeden niet meer aan de hoge standaard. De engineering zocht naar een nieuw concept met schuimunits, maar het bewijs van werking moest worden geleverd. Dat kon middels een prototype waarna het project kon worden uitgerold. Inmiddels draaien diverse boosters met satellieten naar wens.”

Bewust van veiligheid

Bij alle 83 vestigingen van Kraft Heinz staat veiligheid van de mensen voorop. Middels SOS-en van (bijna) ongelukken krijgen we een rating.

Binnen Kraft Heinz heerst er een wereldwijde focus op een zo laag mogelijke rating. Dit betekent een dagelijkse review van incidenten vanuit de organisatie. Hierbij is persoonlijke veiligheid een groot goed. Wereldwijde communicatie onderling om bewust- wording te creëren is hierbij van belang. John: “We willen de beste zijn! Hiervoor worden we ook getraind en begeleid.”

Samen duurzaam optrekken

Een mooi voorbeeld van hoe het twee kanten op werkt. John: “Om een nieuwe hal van 5500 m2 te vergroenen, wilde ik mijn collega’s eens laten zien wat het behelst om een heel dak vol te leggen met 1500 zonnepanelen. Een afspraak met Marc was zo geregeld. Samen met mijn teamleider energie zijn we gaan kijken op het dak van de nieuwbouw bij Brilliant. Dat ging natuurlijk niet over hygiëne en veiligheid, maar over zonnepanelen en hun details, verzekeringen en valkuilen. Doordat je elkaar kent en vertrouwt, kun je elkaar echter ook op andere vlakken helpen. We gaan nu 1788 zonnepanelen neerleggen. Zo heeft de samenwerking ons ook weer geholpen om groener te worden!”

Kraft Heinz kiest voor Brilliant Group - Brilliantgroup.nl
Slogan: Dat is toch Brilliant oranje