EXPERT INTERVIEW

Brilliant Brains

Beeldmerk Brilliant Brains wit

Brilliant Brains: een denktank van formaat

Het succes van Brilliant staat of valt niet alleen bij het unieke en zeer complete assortiment producten. Klanten krijgen ook de mogelijkheid om gebruik te maken van de kennis en expertise op het gebied van bescherming en voedselveiligheid. Die uitgebreide know how is samengebald in het Brilliant Brains programma, waar Dirk van Loon en de directie binnen de organisatie samen verantwoordelijk voor zijn.

 

Brains als onderdeel van het DNA

Dirk: “Het opzetten van de divisie Brilliant Brains, dat is eigenlijk mijn rol binnen Brilliant. Ellis en Marc hadden de wens om het DNA van de organisatie wat verder naar de oppervlakte te brengen. Daarmee bedoelden ze het helpen van bedrijven binnen de voedingsindustrie met een totaaloplossing voor de uitdagingen waar ze voor staan. Bedrijven die voedingsmiddelen produceren moeten zich houden aan veel regels en wetten, die bovendien voortdurend complexer en strenger worden. Het is onze taak om ondersteuning te bieden en te helpen om zo goed mogelijk aan alle actuele vereisten te voldoen. Als het gaat om kwaliteitssystemen op het gebied van voedselveiligheid, kun je wel stellen dat Marc en ik samen zo’n 60 jaar expertise op de mat kunnen leggen.”

Kennis- en innovatiecentrum voor de hele sector

Met de opdracht om het DNA naar het oppervlak te brengen ging Dirk aan het werk om Brilliant Brains op te zetten. Als kennis- en innovatiecentrum voor het hele vakgebied. “Dat strekte zich ook uit tot de eigen organisatie,” zegt Dirk. “Je wilt natuurlijk graag dat je eigen mensen weten hoe het hier werkt. Maar je wilt ook de kennis en expertise binnen de hele sector vergroten. 

Klanten vragen ons vaak om mee te denken over problemen of uitdagingen die ze intern ervaren, maar die extern gevolgen kunnen hebben voor hun producten en hun imago. Wij inventariseren dan wat er aan de hand is en welke verbeterpunten we kunnen aandragen. We gaan bij bedrijven de werkvloer op en we praten met de mensen om de onderste steen boven te krijgen. Ons advies is dus gebaseerd op de praktijk. Dat leggen we vast in een rapport en daar houdt het bij veel adviesbureaus vaak op. Bij ons niet. We kunnen onze rapportage en adviezen ook ondersteunen en helpen bij de uitvoering. Bijvoorbeeld door specialisten te detacheren of klassikale en online trainingen te geven. We hebben ook een online omgeving waar je alles kunt vinden over voedselveiligheid, desinfectie, HCCP-reiniging en nog veel meer. Zelfs voor het opstellen van een schoonmaak- of reinigingsplan draaien we onze hand niet om.

Al kan de klant het natuurlijk ook zelf oppakken en bij ons alleen passende producten en trainingen afnemen. Linksom of rechtsom is de meerwaarde van Brilliant Brains dat de klant zo goed mogelijk wordt geholpen.”

Learnings waar je wijzer van wordt

Een van de meest succesvolle manieren om up-to-date te blijven op het gebied van hygiëne en (voedsel)veiligheid is het volgen van learnings. “Learnings zijn echt de toekomst,” zegt Dirk, “omdat ze innovatief en toegankelijk zijn. We hebben nu een stuk of tien standaard trainingen, maar als een klant vraagt om maatwerk kunnen we daarvoor zorgen. We hebben onze online learning omgeving de naam Brilliant Bootcamp gegeven. Want als je zegt dat mensen moeten leren, gaan de hakken vaak al in het zand. Leren? Nee zeg, dat gaan we niet doen, dat kost energie en tijd. 

 

Maar een bootcamp is andere koek. Dat werkt aantoonbaar drempelverlagend. Grote bedrijven hebben veel last van personeelsverloop. Dat is een probleem, want dan lekt je investering in kennis weg. Met eenvoudige standaard learnings houd je die kennis aan boord. En je werknemers ook.”

Synthese tussen mensen, producten en processen

Brilliant Brains bestaat uit een heel team medewerkers die op verschillende vlakken het juiste kennisniveau hebben. Marc Rosendahl: “We hebben een expert op het gebied van efficiënte werkplekorganisatie, voedselveiligheid, hygiënische inrichting, veiligheid en RI&E. In alle gevallen schrijven we een plan: dit is het risico of de uitdaging, zo ga je het aanpakken en deze producten heb je daarvoor nodig. 

 

Dirk: “Een traject begint vaak bij mij als business development manager. Op het moment dat ik specifieke kennis nodig heb, haak ik experts aan. Dat kunnen interne experts zijn of externe experts, die we meenemen als we echt heel specifiek de diepte ingaan op bepaalde onderwerpen. Brilliant Brains is dus een productoverstijgende discipline en biedt een meerwaarde die anderen vaak niet kunnen bieden. We verkopen niet alleen producten in het kader van hygiëne en kwaliteitsborging, maar verzorgen ook de knowhow om daar efficiënt mee om te gaan. Alleen als die twee dingen samenwerken, haal je eruit wat erin zit. Dát is waar het bij Brilliant Brains om draait.”