Productvreemde delen staat op nummer 2 in de top 5 van recalls. Hoe kan dat toch? We doen er toch alles aan om dit te voorkomen? Maar is dat ook zo? In onderstaande artikel gaat voedselveiligheidsexpert Dirk van Loon dieper in op het fenomeen ‘glaslijst’ of ‘glasronde’.
Ik kom met enige regelmaat tegen dat bedrijven een zogenaamde glaslijst of glasronde lopen. Als ik dan vraag hoe vaak men dit doet dan is dat maandelijks, een keer per kwartaal of zelfs een keer per jaar. Er is geen specifieke frequentie voorgeschreven voor het uitvoeren van glasrondes in een voedselverwerkend bedrijf. De frequentie van glasrondes moet gebaseerd zijn op een risicoanalyse die rekening houdt met de specifieke omstandigheden van het bedrijf. Een op risico gebaseerde glaslijst is een belangrijk onderdeel van de beheersing van productvreemde delen in de voedselproductie.
De frequentie van glasrondes moet worden bepaald op basis van factoren zoals:
De glaslijst is een hulpmiddel voor voedselverwerkende bedrijven om de aanwezigheid van glas (en hardplastic) in de productieomgeving te beheersen. Dit document of systeem is ontworpen om voedselveiligheid te waarborgen en te voorkomen dat glasdeeltjes in voedselproducten terechtkomen. De glaslijst heeft drie belangrijke functies:
Identificatie van risicobronnen
Een glaslijst helpt bedrijven mogelijke bronnen van glas in kaart te brengen. Denk aan glazen verpakkingen, apparatuur met glazen onderdelen, of andere materialen die glas bevatten. Het identificeren van deze risico’s is de eerste stap om glasdeeltjes in in je product te voorkomen.
Preventieve maatregelen
De glaslijst beschrijft preventieve acties om de kans op glasbreuk of contaminatie te minimaliseren. Voorbeelden hiervan zijn:
Monitoring en controles
Een glaslijst legt ook vast hoe en wanneer inspecties plaatsvinden. Regelmatige controles zorgen ervoor dat procedures nauwkeurig worden nageleefd en dat risico’s vroegtijdig worden gesignaleerd. Dit minimaliseert de kans op gevaarlijke situaties.
We nemen de glaslijst en lopen dan de hele ronde. Iedere ruimte staat op de lijst en per ruimte is er een overzicht van onderdelen die glas en hard plastic bevatten. Een voorbeeld is de klok in de kantine of de radio in het magazijn. Natuurlijk staan onderdelen zoals plexiglas deuren van machines en de glaasjes van de drukmeters ook op deze lijst.
Stel je voor dat je één keer per jaar de hele lijst controleert in een glasronde. Als je dan iets tegenkomt wat beschadigd is – of erger nog – het glaasje van de drukmeter boven open product is verdwenen. Repareren? Dat zeker. Maar waar is het glaasje gebleven? Oeps… Een recall. Maar, hoe ver ga je terug? Een dagproductie, een week, een maand, een heel jaar? Wie neemt contact op met het NVWA en meld het bij de klanten? Vergeet ook niet de certificerende instantie(s) te melden dat er iets is misgegaan.
Heb je vragen naar aanleiding van dit verhaal? Schroom dan niet om contact met mij of een van mijn collega’s op te nemen en wij helpen je graag verder. Stuur me een bericht via mijn LinkedIn-pagina of vul het contactformulier in.
” Investeren in voedselveiligheid resulteert in tevreden medewerkers en klanten.”
Brains Expertise & Innovatiecentrum
Brilliant is de specialist voor de top van voedselverwerkende bedrijven op het gebied van hygiëne en voedselveiligheid. Door strategische partnerschappen en meer dan 20 jaar ervaring in de branche hebben we de benodigde kennis en expertise in huis om de personen, het productiebedrijf en het productieproces optimaal te beschermen.
Brilliant Group B.V.