Productvreemde delen beheersen

De glasronde en glaslijst

Blog: Productvreemde delen beheersen

Productvreemde delen staat op nummer 2 in de top 5 van recalls. Hoe kan dat toch? We doen er toch alles aan om dit te voorkomen? Maar is dat ook zo? In onderstaande artikel gaat voedselveiligheidsexpert Dirk van Loon dieper in op het fenomeen ‘glaslijst’ of ‘glasronde’.

Hoe vaak moet je een glasronde lopen?

Ik kom met enige regelmaat tegen dat bedrijven een zogenaamde glaslijst of glasronde lopen. Als ik dan vraag hoe vaak men dit doet dan is dat maandelijks, een keer per kwartaal of zelfs een keer per jaar. Er is geen specifieke frequentie voorgeschreven voor het uitvoeren van glasrondes in een voedselverwerkend bedrijf. De frequentie van glasrondes moet gebaseerd zijn op een risicoanalyse die rekening houdt met de specifieke omstandigheden van het bedrijf. Een op risico gebaseerde glaslijst is een belangrijk onderdeel van de beheersing van productvreemde delen in de voedselproductie.

De frequentie van glasrondes moet worden bepaald op basis van factoren zoals:

  • Het type voedselproduct dat wordt verwerkt.
  • De aanwezigheid van glas in de productieomgeving.
  • De kans op glasbreuk.
  • Eerdere incidenten met glas.
  • De effectiviteit van andere preventieve maatregelen.

Wat is een glaslijst en waarom is het belangrijk?

De glaslijst is een hulpmiddel voor voedselverwerkende bedrijven om de aanwezigheid van glas (en hardplastic) in de productieomgeving te beheersen. Dit document of systeem is ontworpen om voedselveiligheid te waarborgen en te voorkomen dat glasdeeltjes in voedselproducten terechtkomen. De glaslijst heeft drie belangrijke functies:

  1. Identificatie van risicobronnen
    Een glaslijst helpt bedrijven mogelijke bronnen van glas in kaart te brengen. Denk aan glazen verpakkingen, apparatuur met glazen onderdelen, of andere materialen die glas bevatten. Het identificeren van deze risico’s is de eerste stap om glasdeeltjes in in je product te voorkomen.

  2. Preventieve maatregelen
    De glaslijst beschrijft preventieve acties om de kans op glasbreuk of contaminatie te minimaliseren. Voorbeelden hiervan zijn:

    • Regelmatige visuele inspecties van machines en verpakkingen.
    • Het inzetten van detectieapparatuur die glasdeeltjes opspoort.
    • Het gebruik van alternatieve materialen zoals plastic of metaal wanneer mogelijk.
  3. Monitoring en controles
    Een glaslijst legt ook vast hoe en wanneer inspecties plaatsvinden. Regelmatige controles zorgen ervoor dat procedures nauwkeurig worden nageleefd en dat risico’s vroegtijdig worden gesignaleerd. Dit minimaliseert de kans op gevaarlijke situaties.

Hoe loop je een glasronde in je productieomgeving?

We nemen de glaslijst en lopen dan de hele ronde. Iedere ruimte staat op de lijst en per ruimte is er een overzicht van onderdelen die glas en hard plastic bevatten. Een voorbeeld is de klok in de kantine of de radio in het magazijn. Natuurlijk staan onderdelen zoals plexiglas deuren van machines en de glaasjes van de drukmeters ook op deze lijst.

Wat gebeurt er als je niet vaak genoeg een glasronde loopt?

Stel je voor dat je één keer per jaar de hele lijst controleert in een glasronde. Als je dan iets tegenkomt wat beschadigd is – of erger nog – het glaasje van de drukmeter boven open product is verdwenen. Repareren? Dat zeker. Maar waar is het glaasje gebleven? Oeps… Een recall. Maar, hoe ver ga je terug? Een dagproductie, een week, een maand, een heel jaar? Wie neemt contact op met het NVWA en meld het bij de klanten? Vergeet ook niet de certificerende instantie(s) te melden dat er iets is misgegaan.

Hoe voorkom je vreemde delen (glas/hardplastic) in je product?

  • Ontwerp productielijnen waar glas en/of hardplastic NIET boven open product geplaatst is. Voorkomen is beter dan genezen.
  • Loop een op risico gebaseerde glaslijst of glasronde. Dus onderdelen die glas of hardplastic bevatten en direct in de buurt van open product zitten frequenter controleren. De frequentie gebaseerd op risico. Dat kan zijn voordat de productie start, vrijgave van de lijn, dagelijks of een andere frequentie. Bepalend is het risico met daarbij de afweging hoe snel het bij de klant is. Duurt de vrijgave een aantal dagen en is het product lang onderweg dan is de kans klein dat het in de winkels ligt en is een recall niet nodig.
  • De wel bekende voedselveiligheidscultuur! Dat medewerkers bewust zijn van de voedselveiligheid en de gevaren van glasbreuk. Dat de cultuur bevorderd dat er altijd melding gedaan wordt van glasbreuk en dat controles ook daadwerkelijk uitgevoerd en geregistreerd worden.

Dus nu nogmaals de vraag; heb je de beheersing van productvreemde delen, specifiek glas of hard plastic, onder controle?

Heb je vragen naar aanleiding van dit verhaal? Schroom dan niet om contact met mij of een van mijn collega’s op te nemen en wij helpen je graag verder. Stuur me een bericht via mijn LinkedIn-pagina of vul het contactformulier in.

Logo Brilliant Brains wit vierkant

” Investeren in voedselveiligheid resulteert in tevreden medewerkers en klanten.”

Brains Expertise & Innovatiecentrum

Slogan: Dat is toch Brilliant oranje

Bezoek onze webshop

Contact met een van onze experts