Historie

Het sprookje van de Zeepkoning

Over Brilliant Group zeepkoning - Brilliantgroup.nl

“Hé Zeepkoning, ben je daar weer?”

Wie Marc Rosendahl al wat langer kent, weet dat hij in brede kring bekend staat als de Zeepkoning. Een geuzennaam die hij met trots draagt. Er zit dan ook een mooi verhaal aan vast dat we graag vertellen. En wie kan dat beter doen dan Marc zelf?

Van reinigingsmiddel tot totaalconcept

“Het is eigenlijk begonnen toen ik tijdens mijn studie levensmiddelentechnologie onderzoek deed naar de marktkansen voor reinigings- en desinfectiemiddelen binnen de voedingsindustrie. Opdrachtgever was Ecolab. Die hadden destijds al in de gaten dat de bekende 80/20 regel ook in deze sector gold: een paar grote bedrijven die heel veel producten afnemen, tegenover veel kleine bedrijven die maar weinig producten afnemen. 

Ecolab wilde daarom kijken of er juist voor de kleinere afnemers een win/win concept viel te bedenken. Toen ben ik na het marktonderzoek aangesteld als adviseur hygiëne en systemen. In die rol kun je pas geloofwaardig zijn als je vaak op de werkvloer aanwezig bent. Want alleen dan ondervind je aan den lijve hoe het echt werkt. 

Dus ik heb in die tijd bij heel wat Nederlandse bedrijven in de foodsector rondgelopen, van groot tot klein. Daar zaten bedrijven bij die maar weinig reinigingsmiddelen nodig hadden om de boel schoon te houden. Niet zo interessant voor Ecolab. Maar er werkten wel veel mensen die voortdurend haarnetjes en disposables nodig hadden. Tot complete vloerreinigingsmachines aan toe. En dát bood nieuwe kansen, want die bedrijven waren meer geïnteresseerd in een totaalconcept dan in alleen een reinigingsmiddel!”

Een kickstart voor Brilliant

Van het een kwam het ander. Toen Ecolab merkte dat er helemaal geen partijen bestonden die de distributie richting kleinere industriële bedrijven konden verzorgen, kwamen ze met een briljant plan.

Marc: “Dat plan kwam erop neer dat ik zelf zoiets zou gaan optuigen en die kans heb ik gegrepen. Zo werd Brilliant geboren, als aanbieder van een totaalpakket voor hygiëne en veiligheid. Tijdens mijn vele bedrijfsbezoeken was ik vaak bezig met het afstemmen van de juiste dispensers op het juiste reinigingsmiddel. Altijd maar met zeepjes bezig, grapten de mensen dan. Dus telkens als ik weer bij zo’n bedrijf terugkwam, werd ik al van verre begroet met ‘Hé Zeepkoning, ben je daar weer?

Dat zeepimago hoort nu eenmaal bij hem. “Toen ik ooit bij Henkel werkte, onder andere bekend van Fa zeep, gaven we onze relaties als giveaway kleine flesjes Fa douchegel in een mooie geschenkverpakking. En dat doen we anno 2024 bij Brilliant nog steeds. Over Zeepkoning gesproken!”