Historie

Over het ontstaan van de naam Brilliant

Over Brilliant Group - Brilliantgroup.nl

De roots van de naam Brilliant

Zonder het 20 jaar geleden te beseffen, werd een bedrijfsnaam gekozen die voor enorm veel toepassingen kan worden gebruikt. Daar leent de bekendste slijpvorm van de diamant zich uitstekend voor. De briljant geslepen diamant is rond van vorm en telt 57 facetten. De eerste diamanten werden ongeveer 8 eeuwen voor Christus gevonden in India, maar de naam ‘diamant’ is afgeleid van het Griekse ‘adamas’, wat onverwoestbaar betekent. Het is dan ook het hardste materiaal op aarde. 

De link met Brilliant is dat voedselproducerende bedrijven met steeds meer facetten van hygiëne en veiligheid te maken krijgen om de hoogste kwaliteit te behalen.

Hoe levert Brilliant als bedrijf toegevoegde waarde?

Omdat de diamant erg zeldzaam en kostbaar is, wil elke diamantslijper tijdens het slijpen zo efficiënt mogelijk werken. Dit om maximaal optisch – en dus waardeverhogend effect te bereiken met minimaal verlies van materiaal.

De kwaliteit van de diamant wordt bepaald door de 4 C’s: Cut (de slijpvorm), Color (de kleur), Clarity (de zuiverheid) en Carat (het gewicht). Al die C’s hebben raakvlakken met wat Brilliant als bedrijf doet.

De Cut gaat om de slijpvorm. Je kunt een diamant alleen bewerken of slijpen met… diamant. Met elkaar dus. Zo willen we ook met onze klanten – met elkaar – continu slijpen aan het waardeverhogende effect met minimaal verlies aan materiaal. 

De Clarity van de diamant wordt bepaald door de aan- of afwezigheid van minuscule onzuiverheden. Daar is een ervaren blik voor nodig, net zoals de experts van Brilliant op locatie kunnen beoordelen waar het nóg zuiverder kan. Want bij Brilliant streven we naar een loepzuiver resultaat. En naar creatieve, kleurrijke oplossingen. Daar komt de derde C (Color) om de hoek kijken. 

En na twintig jaar, kunnen we eindelijk zeggen dat we een speler van formaat zijn binnen onze niche, waardoor we ook de vierde C (Carat) aan het rijtje kunnen toevoegen.

Slogan: Dat is toch Brilliant oranje

Bezoek onze webshop

Contact met een van onze experts