Blog

Productvreemde delen beheersen

Blog: Productvreemde delen beheersen

''Wat bedoelen we daar nou mee? Simpel toch? ''

Productvreemde delen staat op nummer 2 in de top 5 van recalls.

Hoe kan dat toch? We doen er toch alles aan om dit te voorkomen? Maar is dat ook zo?

In onderstaande artikel gaan we dieper in op het fenomeen ‘glaslijst’ of ‘glasronde’.

Doen we voldoende?

Ik kom met enige regelmaat tegen dat bedrijven een zogenaamde glaslijst of glasronde lopen en als ik dan vraag hoe vaak men dit doet dan is dat maandelijks, een keer per kwartaal of zelfs een keer per jaar.

Maar hoe gaat dat dan in zijn werk?

We nemen de lijst en lopen dan de hele ronde. Iedere ruimte staat op de lijst en per ruimte is er een overzicht van onderdelen die glas en hard plastic bevatten. Een voorbeeld is de klok in de kantine of de radio in het magazijn. Natuurlijk staan onderdelen zoals plexiglas deuren van machines en de glaasjes van de drukmeters ook op deze lijst.

Prima toch?

Nou nee, stel je voor één keer per jaar de hele lijst en dan kom je dus iets tegen wat beschadigd is of erger nog het glaasje van de drukmeter boven open product is verdwenen.

Wat nu?

Repareren? Dat zeker! Maar waar is het glaasje gebleven?

Oeps, recall? Een dagproductie, een week, een maand of een heel jaar?

Wie neemt contact op met het NVWA en meld het bij de klanten?

Oh ja, vergeet ook even niet de certificerende instantie te melden dat er iets is misgegaan.

Hoe dan wel?

  • Ontwerp productielijnen waar glas en/of hardplastic NIET boven open product geplaatst is. Voorkomen is beter dan genezen.
  • Loop een op risico gebaseerde glaslijst of glasronde. Dus onderdelen die glas of hardplastic bevatten en direct in de buurt van open product zitten frequenter controleren. De frequentie gebaseerd op risico. Dat kan zijn voordat de productie start, vrijgave van de lijn, dagelijks of een andere frequentie. Bepalend is het risico met daarbij de afweging hoe snel het bij de klant is. Duurt de vrijgave een aantal dagen en is het product lang onderweg dan is de kans klein dat het in de winkels ligt en is een recall niet nodig.
  • De wel bekende voedselveiligheidscultuur! Dat medewerkers bewust zijn van de voedselveiligheid en de gevaren van glasbreuk. Dat de cultuur bevorderd dat er altijd melding gedaan wordt van glasbreuk en dat controles ook daadwerkelijk uitgevoerd en geregistreerd worden.

Dus nu nogmaals de vraag; heeft u de beheersing van productvreemde delen, specifiek glas of hard plastic, onder controle?

Heeft u nu vragen naar aanleiding van dit verhaal schroom dan niet om contact met mij of een van mijn collega’s op te nemen en wij helpen u graag verder.

De volgende keer aandacht voor alle andere werkmaterialen die de veroorzaker kunnen zijn van productvreemde delen in uw eindproduct. Denk hierbij aan krabbers, pennen, scheppen, enz., enz…

Logo Brilliant Brains wit vierkant

” Investeren in voedselveiligheid resulteert in tevreden medewerkers en klanten.”

Brains Expertise & Innovatiecentrum

Slogan: Dat is toch Brilliant oranje

Bezoek onze webshop

Contact met een van onze experts